Monday, January 24, 2011

aku dan kawan baik

ketika aku berumur 16 tahun aku ada seorang kawan bernama fifi kami berkawan rapat sangat
kami ke sekolah sama2 kami balik pun sama2 masa kami sedang berjalan jalan kami telah buat satu perjanjian aku salfarinaz berjanji akan terus berkawan dengan nurhafizah akhmal buat selama2nya lepas kami balik dari sekolah kami terus balik ke rumah masing2 dan kami berjumpa kat taman untuk ulang kaji pelajaran semasa sibuk ulang kaji tiba2 fifi pengsan dengan mengejut hidungnya pula mengeluarkan darah aku panggil2 dia tapi dia tak sedar2 lalu aku cepat2 memanggil pacik dan macik lalau fifi pun terus di bawa ke hospital aku pun ikut terus p hospital dalam pejalanan p ke hospital macik menangis je melihat fifi yang tak sedarkan diri aku pun sedih sangat melihat fifi macam tu..setelah sampai kat hospital likas kami cepat2 panggil doktor untuk bawah fifi masuk ke dalam untuk buat cek keatas dirinya..setelah kami menunggu lama lalu doktor pun keluar pacik cepat tanya kenapa dengan anak saya doktor buat masa ni kami belum dapat tahu apa punca penyakit dia tapi kami akan usaha untuk kesan penyakit dia sebenarnya harap cik bole sabar ye..lalu kami pun p tengok fifi keadaan fifi macam mana semasa kami masuk fifi masih belum sedarkan diri..tidak lama fifi pun sedar dia tanya kat mana saya ni macik pun jawap kat hospital sayang fifi pun tanya kenape saya kat hospital kamu pengsan tadi masa ulang kaji pelajaran dengan rinaz kat taman..ohh..tapi kenape saya bole pengsan pulak mama macik pun jawap mungkin kamu terlampau penat kot..ohh..tapi saya tak apa2 kan mama macik jawap ye sayang..setelah berbual lama dengan fifi pacik suruh macik siap2kan barang keperluan fifi sebab fifi akan tinggal lama kat hospital untuk cek apa sebenar penyakit fifi..lalu aku pun bagi tau fifi yang aku nak balik aku balik dulu ye insaayallah aku akan tengok kau lagi ye..fifi pun jawap yela kau jaga diri baik2 ok..yelah nanti aku bagi tau cikgu yang kau masuk hospital nanti kau kena marah pula sebab tak bagi tau yang kau tak hadir sekolah..ok fifi pun jawap ok makkasih ye rinaz..sama tak ada masalah pun..oklah aku balik dulu ye fifi jaga kesihatan kau baik2 ye...assalamualaikum...fifi pun jawap waalaikumusalam...setelah berapa lama fifi kat hospital selama 1minggu tu aku kena bagi pecubahan jawap ujian so aku kena lulus jawap ujian tu...selesai jawap ujian tu aku pun balik ke rumah dan selepas tu aku pi kat rumah fifi untuk tanya tentang keadaan fifi macam mana sampai je kat rumah fifi aku jumpa akak nurfifi..salam akak rinaz nak tanya ni fifi macam mana da balik ke belum ya allah rinaz tak tau ke yang fifi kena pindah kat hospital selangor..betul ke ni akak saya tak tau pun akak yang dia kena pindah kan kat sana abah kata penyakit fifi dapat kena kesan..apa sakit dia apa akak2 pun tau sebab abah nak cepat masa tu..ohh..tapi abah kata bagi surat ni kat rinaz jap ye  akak ambil surat rinaz dulu nah ni surat yang fifi tulis untuk rinaz ok meksih ye..rinaz hari tu akak ada fon abah2 kata esok fifi balik da..ohh..kalau macam tu esok lepas sekolah saya datang lawat dia ok..selepas balik dari rumah fifi aku terus ke bilik untuk untuk baca surat yang fifi kirim kat aku..assalamualaikum kehadapan sahabat yang aku kasihi fifi nak mintak maaf sebab lama tak bagi kahbar tentang kesihatan fifi bukan apa fifi cuma tak nak rinaz susah hati nanti buat masa ni alhamdulillah fifi sihat lagi  cuma fifi penat sangat sekarang ni rinaz tak tau kenape fifi rasa fifi penat sangat sedangkan fifi tak lakukan apa2 keja pun mungkin asyik limpang je kot tulah fifi rasa penat sangat hehehe..rinaz apa kahbar sekarang sihat tak ohye hari tu datul ada call fifi dia cakap yang kamu kena bagi ujian betul ke..apa2 pun fifi doakan rinaz dapat jawap soalan yang kena bagi..hehe..hmm rinaz mungkin selepas ni kita tak dapat jumpa lagi sebab fifi terpaksa pergi fifi minta maaf ye..rinaz jaga diri baik2 tau.ok lah selamat tinggal rinaz ingat walau di mana fifi berada fifi tetap sayang rinaz..yang benar nurhafizah malam tu aku terfikir kenape fifi cakap macam tu pula..fikir punya fikir aku terus telelap..keesokan harinya dalam perjalanan aku terfikir balik kenape fifi cakap macam tu..aku mula tak sedap hati aku cepat2 balik dari sekolah dan cepat2 ke rumah fifi aku tengok ramai orang datang termasuk saudara mara fifi aku tertanya-tanya kenape dorang menangis pulak ni..aku terdengar lagi orang membaca yassin lalu aku cepat2 masuk dan aku terjumpa dengan akak nurfifi aku terus tanya akak fifi da balik kan ye..aku tanya lagi mana fifi akak rinaz sabar ye banyak2 ya allah lebih sayangkan dia..ya allah alang kah terkejut nya aku mendengar kan semua ni aku seolah-olah tak pecayakan semua ni lalu aku terus melihat waja fifi yang terakhir kali selepas ni aku tak dapat lagi melihat wajanya lagi semasa aku melihat waja arwah fifi wajanya pucat sangat aku tak dapat menahan kesedihan aku sahabat yang aku sayang telah pergi meninggalkan aku buat selama-lamanya..aku sedih sangat masa dia menghembus kan nafas terakhir aku tak ada dia sisi dia tu yang aku sedih sangat yang ada kat hospital hayna pacik dgn makcik je..setelah arwah fifi selamat di kebumikan pakcik bagi tau kat aku rinaz arwah fifi ada pesan katanya walau di mana dia berada dia tetap sayang rinaz dan rinaz banyak buat fifi gembira dan rinaz lah jugak sahabat yang baik sangat dia kata sampaikan salam dia buat kawan2 di sekolah untuk terakhir kali ni..aku pun jawap insaayallah pakcik akan saya sampaikan dan aku menanya pada pacik apa sebenarnya penyakit fifi pacik lalau pacik pu jawap doktor sahkan arwah menghidap bara otak yang serius sangat doktor cakap arwah ada 50-50 je untuk hidup ya allah aku benar2 tak sangka fifi ada penyakit macam tu sebab tengok dari muka dia2 nampak sihat je tak sangka pula dalam sihat2 dia2 dapat penyakit bara otak sukar untuk aku percayakan semua ini..masuk ni 2bulan arwah fifi  meninggalkan kami aku pun dah tak macam dulu lagi sejak arwah meninggal aku banyak berubah aku tak pandai dah bergaul dengan kawan2 balik sekolah je aku terus balik rumah terus ke bilik bercakap pun aku kurang dah entah lah kenape aku jadi macam ni aku jadi pemarah panas baran kemarahan aku2 susah nak kawal dah kenape2 aku2 jadi macam ni sampai bila aku nak macam ni..tak kan di sebab kan dia meninggal aku nak jadi berubah pula jadi pendiam pemarah tak pandai bergaul dengan orang dan kawan apa dahjadi dengan aku ni ya allah bantu lah hambamu yang lemah ini aku tak mampu melawan kesedihanku ya allah beri lah aku kekuatan untuk menghadapi dugaan yang kau berikan ini hanya padamu ku bermohon ya allah jadi kan lah aku seperti dulu ya allah aku tak kuat lagi untuk semua ini..oklah sampai saja kesah aku dan kawan baik ku...jumpa lagi...insaayallah..assalamualaikum                            

No comments:

Post a Comment

Monday, January 24, 2011

aku dan kawan baik

ketika aku berumur 16 tahun aku ada seorang kawan bernama fifi kami berkawan rapat sangat
kami ke sekolah sama2 kami balik pun sama2 masa kami sedang berjalan jalan kami telah buat satu perjanjian aku salfarinaz berjanji akan terus berkawan dengan nurhafizah akhmal buat selama2nya lepas kami balik dari sekolah kami terus balik ke rumah masing2 dan kami berjumpa kat taman untuk ulang kaji pelajaran semasa sibuk ulang kaji tiba2 fifi pengsan dengan mengejut hidungnya pula mengeluarkan darah aku panggil2 dia tapi dia tak sedar2 lalu aku cepat2 memanggil pacik dan macik lalau fifi pun terus di bawa ke hospital aku pun ikut terus p hospital dalam pejalanan p ke hospital macik menangis je melihat fifi yang tak sedarkan diri aku pun sedih sangat melihat fifi macam tu..setelah sampai kat hospital likas kami cepat2 panggil doktor untuk bawah fifi masuk ke dalam untuk buat cek keatas dirinya..setelah kami menunggu lama lalu doktor pun keluar pacik cepat tanya kenapa dengan anak saya doktor buat masa ni kami belum dapat tahu apa punca penyakit dia tapi kami akan usaha untuk kesan penyakit dia sebenarnya harap cik bole sabar ye..lalu kami pun p tengok fifi keadaan fifi macam mana semasa kami masuk fifi masih belum sedarkan diri..tidak lama fifi pun sedar dia tanya kat mana saya ni macik pun jawap kat hospital sayang fifi pun tanya kenape saya kat hospital kamu pengsan tadi masa ulang kaji pelajaran dengan rinaz kat taman..ohh..tapi kenape saya bole pengsan pulak mama macik pun jawap mungkin kamu terlampau penat kot..ohh..tapi saya tak apa2 kan mama macik jawap ye sayang..setelah berbual lama dengan fifi pacik suruh macik siap2kan barang keperluan fifi sebab fifi akan tinggal lama kat hospital untuk cek apa sebenar penyakit fifi..lalu aku pun bagi tau fifi yang aku nak balik aku balik dulu ye insaayallah aku akan tengok kau lagi ye..fifi pun jawap yela kau jaga diri baik2 ok..yelah nanti aku bagi tau cikgu yang kau masuk hospital nanti kau kena marah pula sebab tak bagi tau yang kau tak hadir sekolah..ok fifi pun jawap ok makkasih ye rinaz..sama tak ada masalah pun..oklah aku balik dulu ye fifi jaga kesihatan kau baik2 ye...assalamualaikum...fifi pun jawap waalaikumusalam...setelah berapa lama fifi kat hospital selama 1minggu tu aku kena bagi pecubahan jawap ujian so aku kena lulus jawap ujian tu...selesai jawap ujian tu aku pun balik ke rumah dan selepas tu aku pi kat rumah fifi untuk tanya tentang keadaan fifi macam mana sampai je kat rumah fifi aku jumpa akak nurfifi..salam akak rinaz nak tanya ni fifi macam mana da balik ke belum ya allah rinaz tak tau ke yang fifi kena pindah kat hospital selangor..betul ke ni akak saya tak tau pun akak yang dia kena pindah kan kat sana abah kata penyakit fifi dapat kena kesan..apa sakit dia apa akak2 pun tau sebab abah nak cepat masa tu..ohh..tapi abah kata bagi surat ni kat rinaz jap ye  akak ambil surat rinaz dulu nah ni surat yang fifi tulis untuk rinaz ok meksih ye..rinaz hari tu akak ada fon abah2 kata esok fifi balik da..ohh..kalau macam tu esok lepas sekolah saya datang lawat dia ok..selepas balik dari rumah fifi aku terus ke bilik untuk untuk baca surat yang fifi kirim kat aku..assalamualaikum kehadapan sahabat yang aku kasihi fifi nak mintak maaf sebab lama tak bagi kahbar tentang kesihatan fifi bukan apa fifi cuma tak nak rinaz susah hati nanti buat masa ni alhamdulillah fifi sihat lagi  cuma fifi penat sangat sekarang ni rinaz tak tau kenape fifi rasa fifi penat sangat sedangkan fifi tak lakukan apa2 keja pun mungkin asyik limpang je kot tulah fifi rasa penat sangat hehehe..rinaz apa kahbar sekarang sihat tak ohye hari tu datul ada call fifi dia cakap yang kamu kena bagi ujian betul ke..apa2 pun fifi doakan rinaz dapat jawap soalan yang kena bagi..hehe..hmm rinaz mungkin selepas ni kita tak dapat jumpa lagi sebab fifi terpaksa pergi fifi minta maaf ye..rinaz jaga diri baik2 tau.ok lah selamat tinggal rinaz ingat walau di mana fifi berada fifi tetap sayang rinaz..yang benar nurhafizah malam tu aku terfikir kenape fifi cakap macam tu pula..fikir punya fikir aku terus telelap..keesokan harinya dalam perjalanan aku terfikir balik kenape fifi cakap macam tu..aku mula tak sedap hati aku cepat2 balik dari sekolah dan cepat2 ke rumah fifi aku tengok ramai orang datang termasuk saudara mara fifi aku tertanya-tanya kenape dorang menangis pulak ni..aku terdengar lagi orang membaca yassin lalu aku cepat2 masuk dan aku terjumpa dengan akak nurfifi aku terus tanya akak fifi da balik kan ye..aku tanya lagi mana fifi akak rinaz sabar ye banyak2 ya allah lebih sayangkan dia..ya allah alang kah terkejut nya aku mendengar kan semua ni aku seolah-olah tak pecayakan semua ni lalu aku terus melihat waja fifi yang terakhir kali selepas ni aku tak dapat lagi melihat wajanya lagi semasa aku melihat waja arwah fifi wajanya pucat sangat aku tak dapat menahan kesedihan aku sahabat yang aku sayang telah pergi meninggalkan aku buat selama-lamanya..aku sedih sangat masa dia menghembus kan nafas terakhir aku tak ada dia sisi dia tu yang aku sedih sangat yang ada kat hospital hayna pacik dgn makcik je..setelah arwah fifi selamat di kebumikan pakcik bagi tau kat aku rinaz arwah fifi ada pesan katanya walau di mana dia berada dia tetap sayang rinaz dan rinaz banyak buat fifi gembira dan rinaz lah jugak sahabat yang baik sangat dia kata sampaikan salam dia buat kawan2 di sekolah untuk terakhir kali ni..aku pun jawap insaayallah pakcik akan saya sampaikan dan aku menanya pada pacik apa sebenarnya penyakit fifi pacik lalau pacik pu jawap doktor sahkan arwah menghidap bara otak yang serius sangat doktor cakap arwah ada 50-50 je untuk hidup ya allah aku benar2 tak sangka fifi ada penyakit macam tu sebab tengok dari muka dia2 nampak sihat je tak sangka pula dalam sihat2 dia2 dapat penyakit bara otak sukar untuk aku percayakan semua ini..masuk ni 2bulan arwah fifi  meninggalkan kami aku pun dah tak macam dulu lagi sejak arwah meninggal aku banyak berubah aku tak pandai dah bergaul dengan kawan2 balik sekolah je aku terus balik rumah terus ke bilik bercakap pun aku kurang dah entah lah kenape aku jadi macam ni aku jadi pemarah panas baran kemarahan aku2 susah nak kawal dah kenape2 aku2 jadi macam ni sampai bila aku nak macam ni..tak kan di sebab kan dia meninggal aku nak jadi berubah pula jadi pendiam pemarah tak pandai bergaul dengan orang dan kawan apa dahjadi dengan aku ni ya allah bantu lah hambamu yang lemah ini aku tak mampu melawan kesedihanku ya allah beri lah aku kekuatan untuk menghadapi dugaan yang kau berikan ini hanya padamu ku bermohon ya allah jadi kan lah aku seperti dulu ya allah aku tak kuat lagi untuk semua ini..oklah sampai saja kesah aku dan kawan baik ku...jumpa lagi...insaayallah..assalamualaikum                            

No comments:

Post a Comment